OSTOEHDOT SeaBird kajakki verkkokauppa:
Ceranos Invest OÜ
Kaisa, Kales küla, Raasiku vald
75207, Harju maakond, Estonia
Tilaamalla tuotteita hyväksyt ostoehdot.
Hinnat
Kaikkiin ilmoitettuihin hintoihin sisältyy arvonlisävero. Pidätämme oikeuden hintamuutoksiin, koska hinnat saattavat heilahdella markkinoilla voimakkaasti valuuttamuutosten seurauksena. Pyrimme aina siihen, että tuotteittemme hinnat ovat markkinoiden parhaat.
Toimitus
Kajakit mikä on varastossa, arvioitu toimitusaika 2-6 viikkoa.
Komposiitti materiaalista kajakit (XP507;XP480MV/LV/; Scott LV/MV/HV; Nordr S/M/M2/L2/XL3 ; North Sea; Inuk; Salt 51/55/59; Nansen; Qanik; Black Pearl LV/HV; H2O; Sport600; Wave 5.5/6.1/6.4) valmistetaan yleensä tilauksesta ja arvioitu valmistus-, toimitusaika on 1-3 kuukautta. Tarkista saatavuus ja arvioitu toimitusaika ennen tilauksen tekemistä.
Toimituksen hinta:
450km asti Helsingistä 49 euroa/per kajakki*
650km asti Helsingistä 69 euroa/per kajakki*
Yli 650km Helsingistä – ota yhteyttä info@kajakki-seabird.fi
Huomio! Toimitamme tilauksia näillä toimitusehdoilla vain Manner-Suomeen. Emme toimita tilauksia Ahvenanmaalle ja saaristoon* .
*Toimitushinnat eivät ole voimassa saaristoon, joihin johtaa vain lossi-/lauttayhteys. Emme toimita saaristo-osoitteisiin joissa lossiyhteys – mutta on mahdollista sopita toimitus myös muuhun kuin kotiosoitteeseesi (esimerkiksi huoltoasemalle, tienhaaraan, satamaan, lauttarantaan). Jos toimitus on tulossa saaristoon , ota yhteyttä asiakaspalveluumme ennen tilaamista.
Asiakkaan velvollisuus on tarkistaa mahdollisuudet ennen tilauksen tekemistä.
Kysy tarjous ja mahdollisuudet kuljetukselle info@kajakki-seabird.fi
Toimitus: toimitusaika sovitaan joka asiakkaan kanssa erikseen, riippuen siitä, mihin ne on määrä lähettää. Riippuen kajakin koosta ja painosta pyydämme asiakkaita ystävällisesti auttamaan kuljettajaa kajakin purkamisessa autolta. Asiakasta tiedotetaan lähetyksestä 2-3 päivää ennen toimitusta. Tilauksesi toimitetaan kuljetusautolla toimitusosoitteeseen, joissa on perille asti autolla päästävä katkeamaton tieyhteys.
Tilaajan velvollisuus on tarkistaa toimitetut tuotteet heti lähetystä vastaanottaessa ja ilmoittaa mahdollisista virheistä ja vaurioista välittömästi kuljettajaa.
Mikäli lähetys on vaurioitunut, laitetaan rahtikirjaan merkintä vaurion laadusta. Jos tilauksen suhteen ilmenee joitakin ongelmia, sinuun otetaan yhteyttä joko sähköpostilla tai puhelimitse.
Tuotteidemme koon vuoksi niitä on vaikea toimittaa ja kajakkiin voi toimituksen aikana tulla pieniä naarmuja – sellaisia , mitkä tulee ensimmäisellä käyttökerrallakin. Jos haluat varmistua, ettei naarmuja synny, voit ottaa meihin yhteyttä noutaaksesi itse tuotteen.
Nouda kajakki itse Viron varastosta
Kajakin voi myös noutaa itse Virossa sijaitsevasta varastosta. Matka Tallinnan keskustasta noin 30 km, osoite: Kaisa, Kalesi küla, Raasiku vald 75207 Harjumaa.
Huom! Noudon aika olisi etukäteen sovittava esim. puhelimitse, jotta voisimme varmistaa että tilaus on varastossa valmiina.
Tilaa netistä ja nouda ilmaiseksi KAYAK AND CANOE SALE AND RENTAL MIKKELI*
Osoite: Aisakkaanpolku 2 B 5, 51780 KUOSMALA.
*Rajoitettu mallisto- ja värivaihtoehdot! Valikoimassa on kajakit ja harrastuspaketti, ei varaosia ja muita lisävarusteita. Tarkista ennen tilaamista!
Tilaukset käsitellään ja tieto toimitetaan noutopisteeseen Ma-Pe 9-16 . Kello 16 jälkeen perjantaina ja viikonloppuna tehdyt tilaukset käsitellään seuraavana maanantaina! Saat ilmoituksen sähköpostiin, kun tilaus on noudettavissa!
Postitse lähetettävien tilauksien toimitusaika
Postitse lähetettävien tilauksien käsittely pyritään tekemään varastossa oleville tuotteille 1-5 arkipäivän sisällä sen vastaanottamisesta, jonka jälkeen tilaus lähtee toimitukseen.
Lähetämme paketin matkahuollon toimipisteeseen. On asiakkaan velvollisuus huolehtia, että paketti noudetaan ajallaan noutopisteestä. Posti säilyttää pakettia postissa seitsemän (7) vuorokautta, minkä jälkeen paketti palautuu lähettäjälle. Asiakas maksaa postikulut jos tuote pitää uudelleenlähettää koska sitä ei ole haettu postin säilytysajan sisällä.
Ei varastossa oleville tuotteille voi toimitusaika olla 1-3kk. Tästä ilmoitetaan erikseen sähköpostitse.
Pidätämme oikeuden toimitusviivästyksiin ruuhka-aikoina, kuten kampanja- ja sesonkiaikoina.
Maksu
Tilatut tuotteet on helpointa maksaa suoraan verkkokaupassa (maksuväline EURO).
Klarna
Verkkokaupassamme on käytössä Klarna Checkout -maksujärjestelmä. Klarna Checkout -palvelun avulla voit helposti, joustavasti ja turvallisesti tehdä ostoksia netissä. Voit valita sinulle parhaiten sopivan maksutavan.
Korttimaksu
Luottokorttiostoksen varmistus tapahtuu luottokorttiyhtiön turvatulla palvelimella. Ceranos Invest OÜ (SeaBird kajakki) ei taltioi asiakkaiden luottokorttinumeroita palveluunsa. Luottokorttimaksun yhteydessä pakollisia tietoja ovat luottokortin numero, voimassaoloaika ja tarkistenumero. Käsittelyn nopeuttamiseksi luottokorttia veloitetaan heti tilauksen yhteydessä.
Varastosta noudettavat tavarat ja kajakit tulee olla maksettu etukäteen, tai ne on maksettava käteisellä paikan päällä. Asiasta tulee sopia etukäteen, koska varastossamme ei ole koko ajan henkilökuntaa paikalla.
Tavaroiden palauttaminen/vaihto
Sinulla on täysi palautus- ja vaihto-oikeus 30 päivän kuluessa siitä, kun olet vastaanottanut tavaran. Tavaroiden palauttamisesta tulee sopia etukäteen puhelimitse tai sähköpostilla ennen tavaroiden palauttamista. Tuotteen tulee olla täysin käyttämätön ja myyntikuntoinen.
Asiakkaalla on oikeus vaihtaa tilaamansa tuote 30 päivän kuluessa sen vastaanottamisesta. Asiakas maksaa palautuksesta aiheutuvat postitus- ja pakkauskulut. Toimitus – /postimaksua, sekä uudelleenlähetyksen postikuluja ei hyvitetä.
Palautuksesta/vaihtamisesta on ehdottomasti sovittava kanssamme etukäteen. Tavoitat meidät sähköpostilla osoitteesta info@kajakki-seabird.fi.
Liitä palautus/- vaihtopakettiin mukaan tiedot, joista käyvät ilmi nimesi, osoitteesi ja puhelinnumerosi.
Huom! Tavaroita ei voi lähettää meille postiennakolla. Toimitus – /postimaksua ei hyvitetä.
Jos kyseessä on vaurioista johtuva reklamaatio, me maksamme tavaran rahdin.
Peruutusoikeus
Lain mukaan asiakkaalla on kulutustavaroiden kaupassa 14 päivän peruutusoikeus. 14 päivän peruuttamisaika lasketaan tilatun tavaran vastaanottamisesta. Jos haluat peruuttaa kaupan, sinun on palautettava tavara samassa kunnossa kuin se oli vastaanottaessasi sen. Tilauksen toimitus – /postimaksua ei hyvitetä. Kun tuote on saapunut meille, tarkistamme sen kunnon ja teemme hyvityksen käyttämällä tilauksesi mukaista maksutapaa. Saat siinä tapauksessa maksamasi tuotteen summan takaisin. Ostaja maksaa palautuksen postimaksun.
Sovellamme kajakeilla myös sataprosenttista tyytyväisyystakuuta. Tämä tarkoittaa, että voit tulla vaihtamaan kajakin, ellet ole tyytyväinen siihen kajakkimalliin, jota sinulle on suositeltu. Tämän on tapahduttava 30 päivän kuluessa. Kajakki tulee palauttaa samassa kunnossa kuin se oli vastaanottaessasi sen.
Kajakkien laatulajittelu
A laatu – nämä ovat uusia kajakkeja, joissa ei ole valmistus- tai muita vikoja – https://kajakki-sebird.fi/
B laatu – uudet kajakit, millä on joitain kosmeettisia epätäydellisyyksiä, pienempiä värivirheitä, naarmuja tai pienempiä muovivalun virheitä mitkä tullut tuotannossa tai varastoinnissa ja millä ei ole vaikutusta kajakin käyttäytymiseen, kestävyyteen ja ominaisuuksiin. Nämä kajakit on merkitty erikseen kajakki-seabird.fi sivulla.
C laatu – nämä ovat kajakkeja joissa on suuria vikoja (ei myynnissä) – vesiviivan karheus ylittää % standardista, ohut ja pehmeä kajakki.
Käytetty kajakki – nämä ovat A-laatuisia kajakkeja, joita on käytetty kilpailuihin, mainoskampanjoihin, kokeilupäiviin.
Takaamme että kaikki meidän kajakit – mitä tahansa laatua, on tarkastettu, testattu, turvallisia ja 100% melontaan sopivia.
Henkilötiedot ja niiden käyttö
1. Käyttäjän antamat henkilötiedot kerätään ja tallennetaan Palvelun tarjoajan asiakasrekisteriin. Tällaisia tietoja ovat etunimi, sukunimi, katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, puhelinnumero ja sähköpostiosoite, sekä muut asiakassuhteen hoitamiseen vaadittavat tiedot. Henkilötietoja voidaan käyttää asiakassuhteen hoitamiseen, yhteydenpitoon ja suoramarkkinointitarkoituksiin, ellei asiakas ole kieltänyt tällaista tietojen luovutusta erikseen
2. Palvelun tarjoaja varaa itselleen oikeuden luovuttaa käyttäjä koskevia tietoja viranomaisten käyttöön, mikäli käyttäjää on toiminut lain ja hyvän tavan vastaisesti.
3. Palvelun tarjoajalla on oikeus evätä tilaus tarvittaessa.
4. Asiakasrekisterin tietoja voidaan käyttää sähköisessä suoramarkkinoinnissa vain jos käyttäjää on antanut tähän suostumuksensa.
5. Käyttäjällä on palvelun kautta oikeus tarkistaa itseään koskevat henkilötiedot, muuttaa niitä tai poistaa tiedot rekisteristä kokonaan.
TAKUU
Kaikilla kajakeillamme on kymmenen vuoden* tehdastakuu. Lisäinfoa löytää täältä!
SeaBird Designs takaa, ettei kajakeissa ole materiaalivirheitä tai valmistusvirheitä. Takuu koskee alkuperäistä omistajaa ja tuotetta, joka on ostettu suoraan SeaBird Designs -yhtiöltä tai SeaBird Designs -yhtiön jälleenmyyjältä. Alkuperäinen laskusi toimii ostosi dokumentaationa.
Takuu ei kata normaalista kulumisesta johtuvia vikoja eikä kuluvia- ja varaosia. Kuluviksi osiksi katsotaan kaikki narut, köydet, hihnat ja solumuoviset osat kajakissa. Takuu ei kata väärinkäytöstä johtuvia vahinkoja.
Takuu ei kata kosmeettisia vikoja.
Varaosille on takuuaika kaksi vuotta ostohetkestä alkaen.
Tuotteen korjauksessa takuuaikaa ei pidennetä valmistajan takuun korjausaikaa vastaavaksi, vaan se pätee alunperin määrättyyn ajanjaksoon asti. Tuotteen parantamisen yhteydessä korvattaville osille on voimassa takuu, joka päättyy tuotteelle alun perin annettuun takuuaikaan.
*Ei koske demo ja käytettyjä kajakkeja ja vuokrakäyttöön ostettuja kajakkeja. Demo, käytetyille ja vuokrakäyttöön ostetuille tuotteille on takuuaika kaksi vuotta ostohetkestä alkaen.
SeaBird Designs pidättää oikeuden ratkaista, onko takuun ehtoja noudatettu.
Takuu asioissa ota yhteyttä info@kajakki-seabird.fi kautta – lähetä selkeä kuva vauriokohdasta jossa näkyy tuote ja vaurio kokonaisuudessaan sekä liitä sähköpostiin mukaan vikakuvaus.
100% TYYTYVÄISYSTAKUU
Sovellamme myös sataprosenttista tyytyväisyystakuuta. Tämä tarkoittaa, että voit tulla vaihtamaan kajakin, alkaen ostopäivästä 30 päivän kuluessa, ellet ole tyytyväinen siihen kajakki malliin, jota sinulle on suositeltu. Tyytyväisyystakuu koskee kajakkia (kajakkeja) – tyytyväisyystakuun yhteydessä ei vaihdeta erikoistarjouksien paketteja. Tilauksen toimitus – /postimaksua ei hyvitetä.
Ehdot
Hyväksyt nämä ehdot, kun sinusta tulee SeaBird jäsenklubin jäsen.
Jäsenyys ja rekisteröityminen
Ollaksesi jäsen sinun tulee olla yli 18-vuotias. Vain yksityishenkilöt voivat hakea jäsenyyttä kanta-asiakasklubista. Jäsenyys on henkilökohtainen, eikä sitä voi siirtää. Jäsenyyttä ei saa käyttää ammatillisessa tarkoituksessa ja vain sinulla on oikeus jäsenyyteen.
Jäsenyytesi tuo sinulle monia etuja:
- rajoitettuja tarjouksia
- pääsyn jäsenhintoihin
Rekisteröit jäsenyytesi syöttämällä etunimesi, sukunimesi ja sähköpostiosoitteesi. Ne syötetään napsauttamalla ”Liity jäseneksi”.
Jäsenyys on ilmainen.
Jäsenyyden lopettaminen
Jäsenyys on voimassa toistaiseksi ja kumpi tahansa osapuoli voi irtisanoa sen milloin tahansa. Jäsenyytesi loppuu viimeistään 30 päivää sen jälkeen, kun olemme vastaanottaneet ilmoituksen irtisanomisestasi. Irtisanomisen pyyntö lähetettävä sähköpostitse osoitteeseen: info@kajakki-seabird.fi Meillä on myös oikeus lopettaa jäsenyys välittömästi, jos rikot näitä ehtoja.
Vastuunrajoitus
Emme vastaa teknisistä vioista johtuvista menetyksistä ja vahingoista, heikentyneistä toiminnoista tai muista vastaavista virheistä, jotka liittyvät asiakasklubiin.
Tiedot ym
Pidätämme oikeuden tehdä muutoksia jäsenklubin ehtoihin. Kaikki muutokset julkaistaan verkkosivullamme.
KLARNA
Osta smooothisti Klarnalla.
Osta smooothisti Klarnalla. Ei väliä mitä ja miten ostat – Klarna tekee maksamisesta smooothia.
Klarnan maksuvaihtoehdot
Maksa heti.
Voit halutessasi maksaa heti, ilman että syötät maksukortin numeroa tai salasanaa.
“Maksa heti” on juuri niin smoooth kuin miltä se vaikuttaakin.
Maksa myöhemmin.
Kokeile ensin, maksa myöhemmin. Tämä tarkoittaa sitä, että saat tilaamasi tuotteet ensin kotiisi ja päätät vasta sitten haluatko pitää ne vai et. Maksat vain niistä tuotteista jotka päätät pitää. Klarna tarjoaa 14 päivän ilmaisen maksuajan ‘maksa myöhemmin’ maksutavalla. Jos jotain on vialla, Klarnan ostajan turva takaa, että saat rahasi takaisin.
Miten se toimii?
Useimmiten lasku lähetetään siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka valitset ostoksia tehdessäsi, mutta joskus lasku lähetetään postitse tai tilaamasi paketin mukana. Kun lasku liitetään suoraan pakettiisi, voi sen saamisessa kulua aikaa.
Hallitse laskujasi
Kirjaudu tästä tai Klarnan sovelluksen kautta, jotta voit nähdä ja hallita kaikkia laskujasi. Voit esimerkiksi maksaa yhdellä klikkauksella tai pidentää maksuaikaa.
Maksa erissä.
Nyt voit helposti jakaa laskusi 3, 6 tai 12 kuukaudelle. Kun jaat laskusi eriin, lasku lisätään tililaskullesi, joka lähetetään sinulle seuraavan kuukauden puolessa välissä.
Jaa laskusi
1. Kirjaudu tästä tai Klarna sovelluksessa.
2. Valitse minkä laskun haluat maksaa.
3. Klikkaa “Maksuvaihtoehdot” tai “Osamaksu”
4. Valitse kuinka monessa kuukaudessa haluat maksaa. Valmis!
5. Kirjaudu Klarnan sovellukseen täältä.
6. Löydät osamaksun ehdot täältä.
Klarnan tietosuojailmoitus
Klarna välittää yksityisyydestäsi. Siksi keräämme ja käsittelemme henkilötietojasi vastuullisesti ja tietosuojastasi huolehtien. Tässä tietosuojailmoituksessa kerrotaan, miten Klarna Bank AB (publ) (”Klarna”) kerää ja käsittelee henkilötietojasi, kun käytät mitä tahansa Klarnan palveluja (“palvelut”), ja kun sinusta tulee meidän asiakkaamme. Palveluidemme käyttöä ovat esimerkiksi Klarnan maksutavoilla maksaminen, yhteydenotot ja Klarnan sovelluksen käyttäminen, tai kun tietosi täytetään automaattisesti kaupassa oston yhteydessä. Lisäksi saat tästä tietosuojailmoituksesta tietoa siitä, mitä oikeuksia sinulla on koskien henkilötietojesi käsittelyä Klarnalla, ja miten voit käyttää näitä oikeuksia.
Tämä tietosuojailmoitus koskee kaikkia henkilötietoja, joita Klarna käsittelee, pois lukien mitä alla kohdassa 1 on esitetty. Siksi on tärkeää, että luet ja ymmärrät tämän tietosuojailmoituksen sisällön.
Joidenkin palveluidemme kautta saat pääsyn sisältöihin ja toimintoihin, joita tarjoavat muut yritykset ja organisaatiot kuin Klarna (”kolmansien osapuolten palvelut”). Näin tapahtuu esimerkiksi silloin, kun verkkosivustollamme on linkki kolmansien osapuolten sivustoille, tai kun siirryt kolmansien osapuolten sivustoille käyttäessäsi selainta Klarnan ssovelluksessa. Tätä tietosuojailmoitusta ei sovelleta henkilötietojesi keräämiseen ja käsittelyyn kolmansien osapuolten palveluissa, eikä Klarna ole vastuussa tällaisten kolmansien osapuolten henkilötietojen käsittelystä.
”Me” ja ”meidän” tarkoittavat tässä tietosuojailmoituksessa Klarna Bank AB (publ):ia, joka on rekisteröity Ruotsin yritysrekisteriin numerolla 556737-0431. Pääkonttorimme sijaitsee osoitteessa Sveavägen 46, 111 34 Tukholma, Ruotsi. Olemme EU:n tietosuojalainsäädännön tarkoittamalla tavalla rekisterinpitäjä niiden henkilötietojen osalta, jotka saamme sinulta tai muutoin keräämme sinusta, ja meillä on velvollisuus varmistaa, että noudatamme soveltuvia tietosuojasäädöksiä käsitellessämme henkilötietojasi.
1. Muut Klarnan ttietosuojailmoitukset
Klarna Ident- ja Klarna Open Banking -palvelut käsittelevät henkilötietojasi erillisten tietosuojailmoitusten mukaisesti, jotka esitetään sinulle, kun käytät näitä palveluja. Niitä sovelletaan tämän tietosuojailmoituksen sijaan. Nämä erilliset tietosuojailmoitukset voivat myös soveltua tiettyihin väliaikaisesti saatavilla oleviin kampanjoihin tai tarjouksiin. Näissä tilanteissa erilliset tietosuojailmoitukset esitetään sinulle kampanjan tai tarjouksen yhteydessä.
Jos olet Klarnan työntekijä, haet töihin Klarnalle, tai työskentelet kaupassa, joka tekee yhteistyötä Klarnan kanssa, henkilötietojesi käsittelyyn tässä tarkoituksessa sovelletaan muita Klarnan tietosuojailmoituksia, ja sinulle annetaan tarvittavat tiedot Klarnan kanssa käymäsi yhteydenpidon yhteydessä. Ota meihin yhteyttä käyttäen alta kohdassa 13 löytyviä yhteystietoja, jos haluat kopion soveltuvasta tietosuojailmoituksesta.
2. Mitä tietoja käytämme?
2.1 Itse antamasi tiedot
Voit antaa meille itseäsi koskevia tietoja monella eri tavalla, kun käytät Klarnan palveluita, esimerkiksi kun päätät maksaa jollain Klarnan tarjoamalla maksutavalla, kun otat meihin yhteyttä, tai kun käytät Klarna-sovellusta. Huomioithan, että saat antaa vain omia henkilötietojasi käyttäessäsi palveluitamme, jotta palvelut voidaan tarjota oikein.
Käyttämästäsi palvelusta riippuen näitä henkilötietoja ovat:
- Yhteys- ja tunnistamistiedot – nimi, syntymäaika, henkilötunnus, laskutus- ja toimitusosoite, sähköpostiosoite, matkapuhelinnumero, kansalaisuus, palkka jne.
- Maksutiedot – luotto- ja pankkikorttitiedot (kortin numero, viimeinen voimassaolopäivä, CVV-turvakoodi), tilinumero jne.
- Erityiset henkilötietoryhmät – Saatat täysin oman harkintasi mukaan antaa meille tietoja itsestäsi, jotka kuuluvat EU:n asetuksen 2016/679 (yleinen tietosuoja-asetus, ”GDPR”) mukaan ”erityisiin henkilötietoryhmiin”, mukaan lukien esim. tiedot jotka koskevat uskonnollista, poliittista tai filosofista vakaumusta, ammattiliiton jäsenyyttä, tai tiedot jotka koskevat terveyttä, seksuaalista käyttäytymistä tai seksuaalista suuntautumista. Me emme koskaan edellytä tämänkaltaisia tietoja sinulta tarjotaksemme sinulle palveluitamme. Näiden tietojen antaminen on täysin vapaaehtoista ja perustuu nimenomaiseen suostumukseesi. Katso kohdasta 5, miten voit peruuttaa suostumuksesi.
Voit milloin tahansa muuttaa käyttäjätietojasi, kuten yhteystietojasi ja muita muokattavia asetuksia. Tämän voi tehdä joko Klarna-sovelluksessa tai ottamalla meihin yhteyttä.
2.2 Tiedot, joita keräämme sinusta
Riippuen siitä, mitä palveluja päätät käyttää, voimme kerätä seuraavia tietoja sinusta joko itse tai kolmansien osapuolten kautta (esimerkiksi luottoasioihin ja petosten torjumiseen keskittyvät palveluntarjoajat, kaupat tai julkiset tietokannat):
- Yhteys- ja tunnistamistiedot – nimi, syntymäaika, henkilötunnus, titteli, ammatti, sukupuoli, laskutus- ja toimitusosoite, sähköpostiosoite, matkapuhelinnumero, kansalaisuus jne.
- Tuotteita/palveluita koskevat tiedot – ostamiasi tai tilaamiasi tuotteita/palveluita koskevat tiedot, mukaan lukien esimerkiksi tuotetyyppi tai lähetyksen seurantanumeron.
- Taloudelliset tiedot – Kolmansilta osapuolilta kerätyt taloudelliset tiedot, kuten tulot, mahdolliset luottositoumukset, maksuhäiriömerkinnät, aiemmat maksujen ja luottojen hyväksynnät.
- Tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta – kuinka käytät palveluita, mukaan lukien tiedot tämänhetkisistä ja aiemmista saatavista ja maksuhistoriasta Klarnan kanssa; teknistä tietoa, kuten verkkosivujen vastausaika, latausvirheet, henkilökohtaiset valinnat; asiointisi Klarnan asiakaspalvelun kanssa jne.
- Tallennetut puhelinkeskustelut – tallennamme puhelinkeskustelut, jos soitat asiakaspalveluumme.
- Tiedot sinun ja kauppojen välisestä vuorovaikutuksesta – toimintasi kauppojen, joissa käyt tai joissa asioit, kanssa, kuten tiedot siitä, oletko vastaanottanut tuotteet ja minkälainen kauppa on kyseessä.
- Laitteen tiedot – esimerkiksi IP-osoite, kieliasetukset, selainasetukset, aikavyöhykeasetukset, käyttöjärjestelmä ja näytön kuvatarkkuus. Katso kohdasta 11 alla, miten voimme kerätä tietoja laitteeltasi tai tallentaa tietoja laitteellesi.
- Tiedot ulkoisilta pakotelistoilta ja PEP-listoilta – voimme verrata tietojasi pakotelistoihin ja listoihin poliittisesti vaikutusvaltaisista henkilöistä. Näillä listoilla on tietoja kuten nimi, syntymäaika, syntymäpaikka, ammatti tai asema ja syy listaukselle.
- Palvelukohtaiset tiedot – tarjotaksemme tiettyjä palveluitamme sinulle voimme kerätä ja käsitellä myös muita henkilötietoja, joita edellä mainitut luokat eivät kata. Katso kohdasta 4 alla, mitä muita henkilötietoja käsitellään kutakin palvelua varten.
3. Mitä henkilötietoja me käsittelemme, mitä tarkoitusta varten, ja miksi tämä on lain mukaan sallittua?
Käyttämistäsi palveluista riippuen Klarna voi käsitellä henkilötietojasi alla listattuihin tarkoituksiin ja alla esitettyjen oikeudellisten perusteiden nojalla. Lisäksi kunkin tarkoituksen yhteydessä kerrotaan käsittelyn oikeudellinen perusta. Kohdasta 4 alla löytyy tarkempaa tietoa siitä, miten käsittelemme henkilötietojasi tietyissä palveluissamme.
Tietojenkäsittely palvelujen tarjoamiseksi
Käsittelyn tarkoitus | Henkilötiedot | Käsittelyn oikeudellinen perusta | ||
Hoitaa asiakassuhdetta kanssasi eri tavoin, esimerkiksi käsitellä maksujasi tai täyttää sopimusvelvoitteemme meidän välistemme luottosopimuksien mukaan. | Yhteys- ja tunnistamistiedot, maksutiedot, tiedot tuotteista/palveluista, taloudelliset tiedot, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, tiedot sinun ja kauppojen välisestä vuorovaikutuksesta, laitteen tiedot ja palvelukohtaiset tiedot. | Sopimusvelvoitteiden täyttäminen. | ||
Tietojen luominen ja lähettäminen sinulle sähköisessä muodossa (muu kuin markkinointi). | Yhteys- ja tunnistamistiedot, maksutiedot, tiedot tuotteista/palveluista, taloudelliset tiedot, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, tiedot sinun ja kauppojen välisestä vuorovaikutuksesta, laitteen tiedot, ja palvelukohtaiset tiedot. | Sopimusvelvoitteiden täyttäminen. | ||
Määrittää sopivin tapa ottaa sinuun yhteyttä tiedottaaksemme tämänhetkisistä saatavistamme. | Yhteys- ja tunnistamistiedot, taloudelliset tiedot (jos meillä on nämä tiedot) ja tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta. | Klarnalla on oikeutettu etu voida ottaa sinuun yhteyttä tehokkaimmalla tavalla.
Varmistamme, että tätä tarkoitusta varten suoritettu käsittely on välttämätöntä oikeutetun etumme perusteella, ja että oikeutettu etumme menee oikeutesi edelle kieltää henkilötietojesi käsittely tätä tarkoitusta varten.
|
||
|
Yhteys- ja tunnistamistiedot, tiedot tuotteista/palveluista, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, ja tiedot sinun ja kauppojen välisestä vuorovaikutuksesta. |
|
||
Toteuttaa palveluitamme koskevia asiakastyytyväisyystutkimuksia (esimerkiksi sen jälkeen, kun olet ottanut yhteyttä Klarnan asiakaspalveluun) joko sähköpostitse, tekstiviestitse, puhelimitse taikka muilla keinoilla.
Voit kieltää tämän milloin tahansa. Sinulle annetaan myös tietoa oikeudestasi kieltää nämä yhteydenotot (opt-out) aina kun sähköpostiasi tai puhelinnumeroasi käytetään siihen. |
Yhteys- ja tunnistamistiedot, tiedot tuotteista/palveluista, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, ja tiedot sinun ja kauppojen välisestä vuorovaikutuksesta. | Klarnalla on oikeutettu etu suorittaa asiakastyytyväisyystutkimuksia
Varmistamme, että tätä tarkoitusta varten suoritettu käsittely on välttämätöntä oikeutetun etumme perusteella ja että oikeutettu etumme menee oikeutesi edelle kieltää henkilötietojesi käsittely tätä tarkoitusta varten. |
||
Suorittaa luottoselvitys ennen luoton myöntämistä (katso kohdasta 4.1 Klarnan luottopalveluista ja kohdasta 7.4 kuinka teemme yhteistyötä luottotietorekisteritoimistoiden kanssa). | Yhteys- ja tunnistamistiedot, taloudelliset tiedot ja tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta. | Lakien noudattaminen, kun myöntämämme luotto on lailla säädelty. Silloin kun myönnetty luotto ei ole lailla säädelty, tietoja käsitellään sopimusvelvoitteiden täyttämiseksi. | ||
Klarnan palveluihin kohdistuvien IT-hyökkäysten (esim. palvelunestohyökkäysten) estäminen, jotta voimme pitää palvelumme turvallisena ja turvattuna. | Yhteys- ja tunnistamistiedot, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, tiedot sinun ja kauppojen välisestä vuorovaikutuksesta, ja laitteen tiedot. | Klarnalla on oikeutettu etu pitää palvelumme turvallisina.
Varmistamme, että tätä tarkoitusta varten suoritettu käsittely on välttämätöntä oikeutetun etumme perusteella ja että oikeutettu etumme menee oikeutesi edelle kieltää henkilötietojesi käsittely tätä tarkoitusta varten. |
||
Voidaksemme kohdella sinua erityistä suojelua tarvitsevana asiakkaana (henkilökohtaisten olosuhteidesi vuoksi). | Yhteys- ja tunnistamistiedot, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta ja erityiset henkilötietoryhmät. | Suostumuksesi perusteella. | ||
Kehittääksemme palveluitamme, koulutustamme ja laadunvalvontaamme ja dokumentoidaksemme mistä sinun ja Klarnan asiakaspalvelun välillä on keskusteltu ja päätetty. | Tallennetut puhelinkeskustelut. | Klarnalla on oikeutettu etu palvelujemme parantamiseen sekä koulutukseen ja laadunvarmistuksen suorittamiseen.
Varmistamme, että tätä tarkoitusta varten suoritettu käsittely on välttämätöntä oikeutetun etumme perusteella ja että oikeutettu etumme menee oikeutesi edelle kieltää henkilötietojesi käsittely tätä tarkoitusta varten. |
||
Siirtää tietosi kaupoille, alihankkijoille ja muille vastaanottajille. (Katso kohdasta 7 lisätietoja siitä, kenelle luovutamme tietojasi ja miksi) | Kaikki kohdassa 2 luetellut henkilötietoryhmät. | Vaihtelee vastaanottajista riippuen, katso lisätietoja kohdasta 7. Klarnalla on esimerkiksi oikeutettu etu käyttää alihankkijoita palveluiden tarjoamiseksi, ja meillä voi olla lakiin perustuva velvollisuus luovuttaa tietoa viranomaisille. Tietojen luovuttaminen maksujärjestelmien tarjoajien kanssa on välttämätöntä, jotta voimme täyttää maksusopimuksen kanssasi. | ||
Suorittaa riskianalyysiä, torjua petoksia ja hallita riskejä (esimerkiksi varmistamalla henkilöllisyytesi ja tekemällä tarkastuksia petoksia torjuvien viranomaisten kanssa).
Katso yksityiskohtaisempi kuvaus petosten torjumiseen keskittyvistä palveluntarjoajista, joiden kanssa teemme yhteistyötä, kohdasta 7. |
Yhteys- ja tunnistamistiedot, maksutiedot, tiedot tuotteista/palveluista, taloudelliset tiedot, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, tiedot sinun ja kauppojen välisestä vuorovaikutuksesta, ja laitteen tiedot. | Klarnalla ja muilla osapuolilla (etenkin asiakkaillamme) on oikeutettu etu Klarnan liiketoiminnan riskienhallintaan, esimerkiksi petosriskien käsittelyyn.
Varmistamme, että tätä tarkoitusta varten suoritettu käsittely on välttämätöntä oikeutetun etumme perusteella ja että oikeutettu etumme menee oikeutesi edelle kieltää henkilötietojesi käsittely tätä tarkoitusta varten. Klarnalla on myös lakiin perustuva velvollisuus vahvistaa asiakkaidensa henkilöllisyys. |
||
Suorittaa perintäpalveluita, esimerkiksi velkoa ja myydä saatavia. | Yhteys- ja tunnistamistiedot, tiedot tuotteista/palveluista, taloudelliset tiedot, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta ja tiedot sinun ja kauppojen välisestä vuorovaikutuksesta. | Klarnalla on oikeutettu etu saatavien keräämiseen ja myymiseen.
Varmistamme, että tätä tarkoitusta varten suoritettu käsittely on välttämätöntä oikeutetun etumme perusteella ja että oikeutettu etumme menee oikeutesi edelle kieltää henkilötietojesi käsittely tätä tarkoitusta varten. |
Tuotekehitys ja tutkimus
Anonymisoida henkilötietosi tuotekehitystä varten, jotta voimme analysoida asiakaskäyttäytymistä. | Yhteys- ja tunnistamistiedot, maksutiedot, tiedot tuotteista/palveluista, taloudelliset tiedot, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, tiedot sinun ja kauppojen välisestä vuorovaikutuksesta, laitteen tiedot, ja palvelukohtaiset tiedot. | Klarnalla on oikeutettu etu anonymisoida henkilötietosi analysoidakseen asiakaskäyttäytymistä tuotekehitystä varten.
Varmistamme, että tätä tarkoitusta varten suoritettu käsittely on välttämätöntä oikeutetun etumme perusteella ja että oikeutettu etumme menee oikeutesi edelle kieltää henkilötietojesi käsittely tätä tarkoitusta varten. |
Analysoida tietoja tuotteiden parantamista ja tuotteiden testaamista varten (esimerkiksi parantaaksemme riski- ja petosmallejamme). | Yhteys- ja tunnistamistiedot, maksutiedot, tiedot tuotteista/palveluista, taloudelliset tiedot, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, tiedot sinun ja kauppojen välisestä vuorovaikutuksesta, laitteen tiedot, tiedot ulkoisilta pakotelistoilta ja PEP-listoilta ja palvelukohtaiset tiedot. | Klarnalla on oikeutettu etu suorittaa data-analyysejä tuotteiden parantamiseksi ja tuotteiden testaamiseksi.
Varmistamme, että tätä tarkoitusta varten suoritettu käsittely on välttämätöntä oikeutetun etumme perusteella ja että oikeutettu etumme menee oikeutesi edelle kieltää henkilötietojesi käsittely tätä tarkoitusta varten. |
Mahdollistaa sisäinen tutkimus ja luoda tilastollisia malleja. | Yhteys- ja tunnistamistiedot, maksutiedot, tiedot tuotteista/palveluista, taloudelliset tiedot, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, tiedot sinun ja kauppojen välisestä vuorovaikutuksesta, laitteen tiedot ja palvelukohtaiset tiedot. | Klarnalla on oikeutettu etu mahdollistaa sisäinen tutkimus ja luoda tilastollisia malleja.
Varmistamme, että tätä tarkoitusta varten suoritettu käsittely on välttämätöntä oikeutetun etumme perusteella ja että oikeutettu etumme menee oikeutesi edelle kieltää henkilötietojesi käsittely tätä tarkoitusta varten. |
Mahdollistaa ulkoinen tutkimus esimerkiksi yliopistoissa tai muiden toimijoiden kanssa. | Yhteys- ja tunnistamistiedot, maksutiedot, tiedot tuotteista/palveluista, taloudelliset tiedot, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, tiedot sinun ja kauppojen välisestä vuorovaikutuksesta, laitteen tiedot ja palvelukohtaiset tiedot. | Klarnalla on oikeutettu etu edesauttaa ulkoista tutkimusta ja tukea tieteellistä tutkimusta edistääkseen yhteiskunnan yleisiä etuja.
Varmistamme, että tätä tarkoitusta varten suoritettu käsittely on välttämätöntä oikeutetun etumme perusteella ja että oikeutettu etumme menee oikeutesi edelle kieltää henkilötietojesi käsittely tätä tarkoitusta varten. |
Lakien noudattaminen ja Klarnan suojaaminen oikeudellisilta vaateilta
Noudattaa soveltuvia lakeja, kuten rahanpesun torjuntaa ja kirjanpitoa koskevia lakeja, ja noudattaa pankkien vakavaraisuussääntelyä. | Yhteys- ja tunnistamistiedot, maksutiedot, tiedot tuotteista/palveluista, taloudelliset tiedot, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, tiedot sinun ja kauppojen välisestä vuorovaikutuksesta, laitteen tiedot, tiedot ulkoisilta pakotelistoilta ja PEP-listoilta ja palvelukohtaiset tiedot. | Lakien noudattaminen. |
Suorittaa vertailua pakotelistoihin ja listoihin poliittisesti vaikutusvaltaisista henkilöistä. | Yhteys- ja tunnistamistiedot, tiedot ulkoisilta pakotelistoilta ja PEP-listoilta. | Lakien noudattaminen. |
Suojata Klarnaa vaateilta ja saattaa Klarnan lailliset oikeudet voimaan. | Kaikki kohdassa 2 luetellut henkilötietoryhmät. | Klarnalla on oikeutettu etu suojella itseään vaateilta ja saattaa Klarnan lailliset oikeudet voimaan.
Varmistamme, että tätä tarkoitusta varten suoritettu käsittely on välttämätöntä oikeutetun etumme perusteella ja että oikeutettu etumme menee oikeutesi edelle kieltää henkilötietojesi käsittely tätä tarkoitusta varten. |
Markkinointi
Tarjota sinulle markkinointia ja tarjouksia koskien palveluitamme.
Voit aina kieltää (opt-out) tämän käyttötarkoituksen ottamalla meihin yhteyttä, katso kohta 13. |
Yhteys- ja tunnistamistiedot, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, tiedot sinun ja kauppojen välisestä vuorovaikutuksesta ja palvelukohtaiset tiedot. | Klarnalla on oikeutettu etu tarjota markkinointia ja tarjouksia sinulle.
Varmistamme, että tätä tarkoitusta varten suoritettu käsittely on välttämätöntä oikeutetun etumme perusteella ja että oikeutettu etumme menee oikeutesi edelle kieltää henkilötietojesi käsittely tätä tarkoitusta varten. |
|
Jotta voimme päättää mitä markkinointia kohdistamme sinuun. Tämä käsittely loppuu, mikäli kiellät (opt-out) markkinoinnin vastaanottamisen. | Yhteys- ja tunnistamistiedot, tiedot tuotteista/palveluista, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, tiedot sinun ja kauppojen välisestä vuorovaikutuksesta, laitteen tiedot
ja palvelukohtaiset tiedot. |
Klarnalla on oikeutettu etu päättää, mitä markkinointia tarjota sinulle.
Varmistamme, että tätä tarkoitusta varten suoritettu käsittely on välttämätöntä oikeutetun etumme perusteella ja että oikeutettu etumme menee oikeutesi edelle kieltää henkilötietojesi käsittely tätä tarkoitusta varten. |
|
Tarjota sponsoroituja linkkejä kauppojen tuotteisiin ja palveluihin. | Tiedot tuotteista/palveluista, tiedot sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, tiedot sinun ja kauppojen vuorovaikutuksesta, laitteen tiedot ja palvelukohtaiset tiedot. |
|
4. Palvelukohtainen henkilötietojen käsittely tietyissä Klarnan palveluissa
Tässä kohdassa käsitellään tietyille palveluille ominaista henkilötietojen käsittelyä. Lisätietoja palveluistamme ja niiden ominaisuuksista saat kunkin palvelun omista käyttöehdoista.
4.1 Klarnan luottopalvelut
Seuraaviin palveluihin sisältyy, että myönnämme sinulle luoton: Maksa myöhemmin (Klarna-lasku), Maksa nyt (jos siihen sisältyy suoraveloitus), Erämaksu sekä Klarna-kortti ja Kertaluonteinen kortti (saatavilla Klarna-sovelluksessa). Tarjotessamme näitä palveluita teemme sinusta luottoselvityksen. Luottoselvitys perustuu antamiisi yhteys- ja tunnistamistietoihin, tietoihin sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta ja taloudellisiin tietoihin. Taloudelliset tiedot sisältävät ulkoisilta luottotietojen tarjoajilta saatuja tietoja, kuten tiedot tuloista ja maksuhäiriömerkinnät. Voit lukea lisää luottotietojen tarjoajien käytöstä alla kohdasta 7.4.
Klarna-kortti ja Kertaluonteinen kortti
Kun haet Klarna-korttia tai Kertaluonteista korttia (saatavilla Klarna-sovelluksessa), Klarna tekee sinusta luottoselvityksen, kuten muissakin luottopalveluissamme. Jos sinulla on Klarna-kortti, Klarna päivittää selvitystään jatkuvasti perustuen sinun vuorovaikutukseesi Klarnan kanssa.
Luovutamme tietoja sinusta ja tekemistäsi ostoksista VISA:lle tai VISA-korttiverkoston jäsenille, kun käytät Klarna-korttia maksun suorittamiseksi, petosten torjumiseksi ja soveltuvien sääntöjen noudattamiseksi. Jos uusit Klarna-korttisi tai saat uuden, niin lähetämme nämä tiedot VISA:lle, jotta se voi välittää tiedon kolmansille osapuolille, joiden tietoihin olet tallentanut korttisi tiedot (esimerkiksi toistuvia maksuja varten).
Jos lisäät Klarna-korttisi digitaaliseen lompakkoon, saatamme joutua luovuttamaan tietosi digitaalisen lompakon tarjoajalle kyseisen palveluntarjoajan tietosuojailmoituksen mukaisesti.
4.2 Sosiaalisessa mediassa julkaistut tarjoukset ja tapahtumailmoitukset
Jos olet klikannut jotakin mainoksistamme tai tapahtumailmoituksistamme sosiaalisessa mediassa, voimme saada pääsyn yhteystietoihin, jotka ovat käyttäjäprofiilissasi (kuten nimesi, sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi sekä liiketoimintaan liittyvät tiedot kuten työnantajasi nimi, osoite ja toimiala). Käytämme näitä tietoja toimittaaksemme sinulle pyydetyn palvelun sekä lähettääksemme markkinointia ja tarjouksia palveluistamme. Voit aina kieltää tämän ottamalla meihin yhteyttä, katso kohta 13.
4.3. Klarna-tilit (säästö- ja maksutilit)
Jos sinulla on Klarna-tili, Klarna käsittelee myös tietoja tapahtumistasi ja varoistasi. Jos teet maksuja tar siirtoja muille tileille, Klarna välittää nimesi ja tilinumerosi vastaanottajalle ja vastaanottajan rahoituslaitokselle.
Jos olet suorittanut maksuja Klarnan tilille, Klarna käsittelee maksutapahtumasta pankilta saamiaan tietoja, kuten nimesi ja tilinumerosi.
4.4 Klarnan käyttäjäkokemus
Voidaksemme tarjota sinulle smooothin käyttäjäkokemuksen sekä ennen ostoa että sen jälkeen Klarna tarjoaa alla kuvailtuja palveluita, jotka on myös tarkemmin esitelty Klarnan palveluehdoissa. Näiden palveluiden käyttö sisältää henkilötietojesi käsittelyä seuraavilla tavoilla:
Aiemmat maksutapahtumat
Me tallennamme tiedot tuotteista/palveluista, joita ostat käyttäen palveluitamme, tai muut meille antamasi tiedot, jotta voimme näyttää nämä tiedot sinulle.
Tietojesi automaattinen täyttö
Tietojesi automaattinen täyttö voidaan tehdä kahdella tavalla – täyttämiesi tietojen perusteella ja/tai evästeen avulla:
Automaattinen täyttö täyttämiesi tietojen perusteella
Kun käytät palveluita, saatamme kysyä yhteys- ja tunnistamistietojasi, kuten nimeä, osoitetta, puhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta, syntymäaikaa ja/tai henkilötunnusta sekä muita tietoja. Tallennamme tiedot järjestelmäämme, ja kun palaat tai käytät palveluitamme, sinun tarvitsee antaa vain joitakin tietoja, kuten puhelinnumero, sähköpostiosoite, postinumero tai henkilötunnus (maasta riippuen), ja me voimme automaattisesti täyttää loput tiedot.
Automaattinen täyttö evästeen avulla
Toinen tapa, jolla voimme automaattisesti täyttää yhteystietosi, on asettaa evästeitä laitteellesi (tietokone, tabletti, matkapuhelin jne.), joiden avulla voit päättää tallentaa tietojasi, kuten nimen, osoitteen, puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen, syntymäajan, henkilötunnuksen ja maksukortin tiedot Klarnalle. Jos teet näin, käytämme evästettä noutamaan nämä tiedot Klarnalta, kun käytät palveluitamme samalla laitteella. Täytämme sitten automaattisesti tietosi, kun teet ostoksia Klarnan kautta.
Automaattisen täytön estäminen
Jos et halua käyttää automaattisen täytön toimintoja, voit ottaa meihin yhteyttä. Voit myös muuttaa asetuksiasi suoraan Klarna-sovelluksessa tai ostotapahtuman aikana kaupassa. Voit koska tahansa poistaa evästeet laitteeltasi, mikä poistaa myös meidän evästeemme.
Ennakkoon valitut maksutapamieltymykset
Klarna voi arvioida, mikä maksutapa sopii sinun ostoksiisi parhaiten ja valita etukäteen tämän maksutavan sinulle. Tämä käsittely ja valinta eivät vaikuta käytettävissäsi oleviin maksutapavaihtoehtoihin. Tätä arviointia varten Klarna käsittelee tietoja sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, kuten tietoja aiemmin valituista maksutavoista, ostosten summista ja mistä kaupasta on ollut kyse. Tämä käsittely on profilointia. Lisätietoja profiloinnista löydät kohdasta 6.
Tarjoukset ja edut
Voidaksemme tarjota sinulle tarjouksia ja etuja, kuten alennuksia, tapahtumia, tuotteiden ennakkomyyntiä, kampanjoita, kauppojen tarjouksia, tutustumispakkauksia, kylkiäisiä, tarkastelemme tietoja sinun ja Klarnan välisestä vuorovaikutuksesta, kuten ostojen määriä tietyn ajanjakson aikana, yhteys- ja tunnistamistietojasi, tuotteiden/palveluiden tietoja ja tietoja sinun ja kaupan välisestä vuorovaikutuksesta. Tämä voi sisältää profilointia, lisätietoja profiloinnista löydät kohdasta 6.
Nämä tiedot muodostavat pohjan Klarnan markkinointi- ja asiakasanalytiikalle, liiketoiminnan ja toimintatapojen kehittämiselle sekä tilastoinnille.
Tarjous- ja etuohjelman puitteissa Klarna ja sen toimittajat ja alihankkijat (toimiessaan Klarnan puolesta) voivat käyttää näitä tietoja kommunikoidakseen kanssasi ja toimittaakseen tarjouksia ja etuja kirjeitse, tekstiviestillä, sähköpostitse sekä sosiaalisen median ja muun digitaalisen viestinnän kanavien kautta. Klarna ja sen toimittajat ja alihankkijat eivät käytä mitään suoramarkkinointikanavaa (esim. sähköpostia tai tekstiviestiä) tähän tarkoitukseen, jos olet kieltänyt suoramarkkinoinnin (tai jos et ole antanut suostumustasi etukäteen, jos tätä vaaditaan asuinvaltiossasi).
Voit kieltäytyä tarjouksista ja eduista poistamalla rekisteröinnin linkin kautta, joka on jokaisessa meiltä saadussa sähköpostiviestissä tai ottamalla meihin yhteyttä, katso alla kohta 13.
Klarna-sovellus
Jos käytät Klarnan sovellusta, myös alla olevia henkilötietoja käsitellään Klarnan sovelluksessa valitsemiesi palveluiden toteuttamisessa, kuten jäljempänä esitetään. Lisäksi kun päätät lunastaa palkintoja tai käyttää tiettyjä tarjouksia, tällaisten tarjousten tarjoaja voi päätellä, että käytät Klarnan palveluita.
- Kohdennetut artikkelit ja mainokset: voit nähdä sinulle kohdennettuja artikkeleita ja mainoksia aiempien ostojesi, yhteystietojesi ja tunnistetietojesi, ostamiesi tuotteiden ja palveluiden, sinun ja Klarnan välisen vuorovaikutuksen, sekä sinun ja kauppojesi välisen vuorovaikutuksen, laitetietojesi ja palvelukohtaisten tietojesi perusteella.
- Sponsoroidut linkit: jos klikkaat sponsoroitua linkkiä, joka mainostaa tiettyjä kauppoja, tuotteita tai palveluja, sinut ohjataan kaupan verkkosivuille kolmannen osapuolen eli niin kutsutun ”yhteistyökumppaniverkoston” kautta (tarkemmin selitetty kohdassa 7.14). Yhteistyökumppaniverkosto saattaa asettaa laitteeseesi seurantateknologian, joka sisältää tiedot, joita klikkasit sponsoroidulla linkillä Klarna-sovelluksessa. Näitä tietoja käytetään seuraamaan vierailuasi kaupassa Klarnan mahdollisen palkkion laskemista varten.
- Kohdennettu Klarna-näkymä: esitämme sinulle näkymän, jossa voit nähdä kaikkien Klarna-ostostesi tilan ja tarkastella ostohistoriaasi sekä nähdä mahdolliset rahanpalautukset, maksaa laskut ja pidentää maksuaikojasi.
- Kuratoidut ostoskokoelmat: jos olet antanut meille tietoja siitä, mistä aiheista, tuotteista ja palveluista olet yleisesti kiinnostunut, käytämme näitä tietoja tarjotaksemme sinulle henkilökohtaisia ostoskokoelmia, joista voit löytää kiinnostuksesi mukaan räätälöityjä tuotteita ja palveluita.
- Toimitukset ja pakettien seuranta: voit joissain tapauksissa seurata tilauksesi etenemistä kuljetusreitillä.
- Mahdollisuus “seurata“ kauppoja: jos valitset kauppojen ”seuraamisen”, saat tietoja kyseiseen kauppaan yhdistetyistä kampanjoista. Klarna arvioi sitten automaattisesti, antavatko ostosi oikeuden alennuksiin tai muihin tarjouksiin kyseisen kaupan käynnissä olevassa kampanjassa.
- Luottopalvelut: saatamme tarjota sinulle luottoa aiempien ostojesi perusteella.
- Ostokset Kertaluonteisella kortilla: ostosten tekeminen Klarna-sovelluksen kautta on yksi tapa käyttää Klarnan maksutapoja melkein missä tahansa kaupassa Kertaluonteisen kortin kautta. Kun käytät Kertaluonteista korttia, Klarna kerää tietoja ostoksistasi ja näyttää ne sovelluksessa.
- Asiakaspalvelu: kun otat yhteyttä Klarnan asiakaspalveluun Klarna-sovelluksen kautta, meillä on pääsy antamiisi tietoihin.
- Email Connect: Jos olet yhdistänyt sähköpostitilisi [Klarnan Email Connect -palveluun], Klarna hakee säännöllisesti sähköpostitililtäsi ostoihin liittyviä tietoja, kuten lähetysten seurantatietoja sekä tietoja tuotteista ja palveluista ja vuorovaikutuksesta sinun ja kauppojen välillä ja sisällyttää nämä tiedot Klarna-sovellukseen. Voit milloin tahansa laittaa tämän palvelun pois päältä, jolloin Klarnalla ei ole enää tätä mahdollisuutta.
- Kauppojen sijainti: Voit jakaa sijaintisi meidän kanssamme, jolloin annat suostumuksesi meille käyttää tätä informaatiota lähelläsi olevien kauppojen esittämiseen. Voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa laittamalla sijainnin jakamisen pois päältä. Klarna ei säilytä sijaintiasi sen jälkeen, kun olemme esittäneet kaupat sinulle.
- Sovelluksen sisäinen selain: Klarna-sovellus sisältää verkkoselaimen, jolla voit päästä kauppojen verkkosivuille ja verkkokauppoihin tekemään ostoksia Klarnan maksutapoja käyttämällä myös kaupoissa, jotka eivät vielä käytä meidän maksutapojamme. Klarna kerää tietoja siitä, kuinka käytät selainta tarjotakseen sinulle sopivia tarjouksia. Lisäksi vierailemasi verkkosivustot saattavat asettaa omia evästeitään ja muita seurantateknologioita laitteellesi.
- Toivelista: Voit valita lisätä tuotteita ja palveluita Toivelistallesi Klarna-sovelluksessa, jotta löydät ne myöhemmin tai voit seurata niiden hintoja. Voit myös jakaa Toivelistan muiden ihmisten kanssa, kuten ystävien ja perheen kanssa, ja he voivat silloin nähdä profiilikuvasi ja profiilinimesi. Jos olet kirjautunut kaupan verkkosivustolle, linkki tuotteeseen tai palveluun, jonka lisäät Toivelistalle, saattaa sisältää henkilötietojasi kyseiseltä verkkosivustolta, kuten sähköpostiosoitteesi.
- Yhdistetyt pankkitilisi (henkilökohtainen talouspalvelu): Käyttämällä tätä palvelua saat yleiskuvan taloudestasi, jossa huomioidaan paitsi Klarnan kanssa tehdyt maksutapahtumasi, myös palveluun liitetyt pankkitilisi. Kun käytät tätä palvelua, Klarna käsittelee tietoja ulkoisista pankkitileistä sekä muista tileistä (kuten korttitilit), jotka päätät yhdistää, ja kerää tiettyjä henkilötietoja, kuten tilinumeron, pankin nimen, aiemmat tilitapahtumat ja käytettävissä olevat varat. Näiden tietojen perusteella Klarna havainnollistaa ja tarjoaa sinulle työkaluja, joilla voit hallita talouttasi yksilöllisten tarjousten kautta (perustuen profilointiin, kuten kohdassa 6 on tarkemmin kerrottu). Tämä tehdään vertailemalla menojasi palvelun muiden käyttäjien menojen kanssa. Tämän vertailun perusteella me, yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa, voimme tarjota tapoja minimoida kiinteät ja vaihtelevat menosi.
- Profiilikuva: Voit valita ladata profiilikuvan Klarna-sovellukseen, jolloin tämä kuva näytetään erilaisissa Klarna-käyttöliittymissä (esimerkiksi Klarnan kaupan kassalla tai Klarna-sovelluksessa). Klarnan käyttöliittymät voidaan myös upottaa kauppojen sovelluksiin. Kuva voidaan myös näyttää muille, jos jaat laitteesi muiden kanssa (käyttäessäsi automaattista täyttöä evästeiden avulla) tai jos päätät jakaa Klarna-sovelluksesi sisältöä muiden kanssa. Voit milloin tahansa poistaa kuvasi sovelluksessa tai ottamalla meihin yhteyttä.
5. Suostumuksen peruminen
Kun Klarna käsittelee henkilötietojasi suostumuksesi tai valtuutuksesi perusteella (esimerkiksi valtakirjan nojalla, jonka mukaan toinen henkilö voi päästä tietoihisi, tai jos annat meille tietoja, joiden perusteella olet erityistä suojelua tarvitseva asiakas, tai mikäli siirrät palveluihimme erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia henkilötietoja) , voit perua tämän suostumuksen koska tahansa joko ottamalla meihin yhteyttä tai poistamalla antamasi tiedot Klarna-sovelluksessa. Suostumuksen perumisesta ei aiheudu sinulle mitään haittaa, sillä emme edellytä tällaisia tietoja tarjotaksemme palveluitamme.
6. Klarnan profilointi ja automatisoitu päätöksenteko
“Profilointi” tarkoittaa henkilötietojen automaattista käsittelyä, jotta voidaan esimerkiksi analysoida tai ennustaa taloudellista tilannettasi tai mielenkiinnon kohteitasi, kuten ostosmieltymyksiä. Me käytämme profilointia, jotta voimme tehdä sinua koskevia yksittäisiä tai automatisoituja päätöksiä seuraaviin tarkoituksiin:
Päätökset, joilla ei ole oikeudellista tai vastaavaa merkittävää vaikutusta
Klarna tekee seuraavat päätökset, joilla ei ole oikeudellista tai vastaavaa merkittävää vaikutusta sinulle:
- Ennustukset siitä, millainen markkinointi sinua voisi kiinnostaa. Voit aina kieltää tämän ja poistaa markkinoinnin rekisteröinnin ja tämän profiloinnin ottamalla meihin yhteyttä. Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä markkinointitarkoituksiin kohdassa 3;
- Päätökset siitä, mitkä kanta-asiakasbonukset sopisivat sinulle (lisätietoja yllä kohdassa 4.4 Tarjoukset ja edut);
- Päätökset siitä, mikä on sopivin tapa ottaa sinuun yhteyttä avoinna olevien saatavien suhteen (lisätietoja kohdassa 3);
- Päätökset siitä, mitä sisältöä näyttää sinulle Klarna-sovelluksessa. Lisätietoja kohdassa 4.4 Klarna-sovellus.
- Päätökset siitä, missä järjestyksessä eri maksuvaihtoehdot tulisi esittää sinulle kaupassa ostotapahtumaa varten (check-out).
Lisäksi jotkin palveluistamme, kuten ennakkoon valitut maksutapamieltymykset tai (esimerkiksi kun yhdistät tilejä Klarna-sovellukseen,pankkitilejä muihin vastaaviin tileihin Klarna- sovelluksessamme) käyttävät profilointia kyseisen palvelun ehtojen mukaisesti voidakseen tarjota kyseisen palvelun sinulle, esimerkiksi toimittaakseen relevantteja taloudellisia näkemyksiä sinulle, tai valitakseen mitä tarjouksia antaa sinulle.
Päätökset, joilla on oikeudellinen tai muutoin merkittävä vaikutus
Automatisoitu päätöksenteko asioista, joilla on oikeudellista vaikutusta tai automatisoitu päätöksenteko, jolla on muutoin merkittävä vaikutus, tarkoittaa, että jotkin palveluihimme liittyvät päätökset tehdään automaattisesti ilman, että kukaan työntekijämme tarkastelee tietojasi ja, että näillä päätöksillä on merkittävää vaikutusta sinuun kuluttajana. Tekemällä tällaisia päätöksiä automatisoidusti, Klarna lisää päätösten puolueettomuutta ja läpinäkyvyyttä palveluidemme tarjoamisessa.
Me käytämme tällaista automatisoitua päätöksentekoa, kun:
- Päätämme hyväksyä hakemuksesi käyttää luottopalveluamme.
- Päätämme olla hyväksymättä hakemustasi käyttää luottopalveluamme.
- Päätämme, aiheutatko petos- tai rahanpesuriskin, jos tietojenkäsittelymme paljastaa, että käytöksesi osoittaa yhdenmukaisuutta rahanpesun tai petollisen toiminnan kanssa, että käytöksesi on epäjohdonmukaista aiemman palvelujemme käyttösi kanssa, tai vaikuttaa siltä, että olet tarkoituksellisesti pyrkinyt salaamaan oikean henkilöllisyytesi. Tarvittavissa tilanteissa Klarna myös kontrolloi, lisätäänkö yksittäinen asiakas niin kutsutulle pakotelistalle.
Lisätietoja siitä, minkä tyyppisiä henkilötietoja käsitellään näitä tarkoituksia varten, löytyy kohdasta 3.
Sinulla on aina oikeus haastaa automatisoitu päätös, jolla on oikeudellinen tai muutoin merkittävä vaikutus (yhdessä siihen liittyvän profiloinnin kanssa) ottamalla meihin yhteyttä käyttäen alla kohdasta 13 löytyvää sähköpostiosoitetta. Klarnan työntekijä tarkastelee sitten tapaustasi.
7. Kenelle voimme antaa henkilötietojasi?
Voimme luovuttaa henkilötietojasi alla listatuille vastaanottajaryhmille alla lueteltuihin tarkoituksiin. Tarkempi tieto siitä, kenelle ja mihin tarkoituksiin henkilötietojasi jaamme, riippuu käyttämästäsi palvelusta. Luovuttaessamme henkilötietojasi, toteutamme kaikki kohtuulliset sopimukselliset, oikeudelliset ja organisatoriset toimenpiteet sen varmistamiseksi, että henkilötietojasi käsitellään riittävällä tietosuojan tasolla ja soveltuvien lakien mukaisesti.
7.1 Palveluntarjoajat ja alihankkijat
Klarna voi luovuttaa henkilötietoja palveluntarjoajille ja alihankkijoille, joita käytämme tarjotaksemme palveluitamme sinulle. Palveluntarjoajat ja alihankkijat ovat yrityksiä, jotka saavat käsitellä Klarnan puolesta vain niitä henkilötietoja, jotka Klarna luovuttaa niille. Esimerkkejä tällaisista palveluntarjoajista ja alihankkijoista ovat ohjelmisto- ja tallennustilan tarjoajat, maksunvälityspalvelut ja liiketoimintakonsultit.
7.2 Kaupat
Klarna luovuttaa henkilötietoja kaupoille, jossa vierailet, tai josta ostat (johon voi kuulua kauppojen konserniyhtiöitä, jos kauppa on ilmoittanut tästä sinulle). Tämä tehdään, jotta kauppa voi toteuttaa ja hallinnoida ostoasi ja hallinnoida asiakassuhdettasi kaupan tai sen konserniyhtiön kanssa, esimerkiksi tarkistaa henkilöllisyytesi, lähettää tavarat sinulle, käsitellä kysymyksiä ja reklamaatioita, lähettää relevanttia markkinointia sekä ehkäistä petostapauksia. Kaupalle luovutettujen henkilötietojen käsittelyyn soveltuvat kaupan oma tietosuojailmoitus ja tietosuojakäytännöt.
7.3 Maksupalvelun tarjoajat ja rahoituslaitokset
Maksupalvelun tarjoajat tarjoavat kaupoille ja Klarnalle palveluita, joiden avulla kaupat voivat vastaanottaa erityyppisiä sähköisiä maksuja, mukaan lukien luottokorttimaksuja ja pankkimaksuja, kuten suoraveloituksella tai tilisiirrolla tapahtuvia maksuja jne. Jotkin kaupat käyttävät maksupalvelun tarjoajia, joille ne luovuttavat tietojasi maksujen käsittelyä varten. Tällainen luovuttaminen tapahtuu kaupan oman tietosuojailmoituksen mukaisesti. Kaupat voivat myös vaatia meitä luovuttamaan tietojasi maksupalvelun tarjoajillemaksujen käsittelyä ja hallinnointia varten. Jotkin maksupalvelun tarjoajat myös keräävät tietojasi itsenäisesti omien tietosuojailmoituksiensa mukaisesti. Näin voi olla esimerkiksi, jos käytät digitaalista lompakkoa.
Lisäksi Klarna voi luovuttaa tietojasi muille rahoituslaitoksille, kun teet maksuja tai tilisiirtoja Klarna-tililtäsi.
7.4 Luottotietotoimistot
Jos haet Klarnalta luottoa (katso yllä kohta 4.1, jossa on lisätietoja luottopalveluistamme), voimme luovuttaa henkilötietojasi luottotietotoimistoille luottokelpoisuutesi arvioimiseksi hakemuksesi yhteydessä, henkilöllisyytesi ja yhteystietojesi vahvistamiseksi sekä sinun ja muiden asiakkaiden suojelemiseksi petoksilta. Tällainen tietojen luovuttaminen on luottotietojen tarkistamista.
Suomessa Klarna lähettää luottotietotoimistolle henkilötunnuksesi luottotietojen hakua varten ja luottotietotoimisto ilmoittaa sinulle, että luottotietohaku on tehty. Meidän luottotietojen haku ei vaikuta luottoluokitukseesi.
Luottotietotoimistot käsittelevät tietosi heidän omien tietosuojailmoitustensa mukaisesti ja voit selvittää, keiden kanssa teemme yhteistyötä (täältä).
Huomioithan, että Klarna säilyttää luottotietotoimistolta saamansa luottoselvityksen vain koneluettavassa muodossa (script data format). Mikäli haluat kopion selvityksestä itsellesi, niin suosittelemme, että pyydät sitä suoraan luottotietotoimistolta, jotta saat luettavan version.
7.5 Petosten ehkäisyä tarjoavat palveluntarjoajat ja tunnistamispalveluita tarjoavat yritykset
Henkilötietojasi voidaan luovuttaa petosten estämiseen tarkoitettujen palvelujen tarjoajille ja yrityksille, jotka tarjoavat tunnistautumispalveluita, jotta henkilöllisyytesi ja antamiesi tietojen paikkansapitävyys voidaan tarkistaa, ja rikollisen toiminnan estämiseksi. Yritykset, joiden kanssa teemme yhteistyötä Suomessa on listattu täällä. Huomioithan, että nämä yritykset käsittelevät tietojasi omien ttietosuojailmoituksiensa mukaisesti.
7.6 Klarna-konserni
Tietojasi voidaan luovuttaa Klarna-konserniin kuuluvasta yhtiöstä toiseen, perustuen Klarnan oikeutettuun etuun harjoittaa liiketoimintaa.
7.7 Sosiaalisen median yritykset
Jos otat meihin yhteyttä sosiaalisen median kautta, kuten Facebookissa tai Twitterissä, niin tietosi tallennetaan ja käsitellään näissä yrityksissä niiden omien tietosuojailmoituksien mukaisesti.
7.8 Henkilö, jolla on edustusvaltakirja hoitaa asioitasi
Klarna luovuttaa tietojasi henkilölle, jolla on valtakirja sinulta, josta käy ilmi, että olet valtuuttanut kyseisen henkilön saamaan kyseisiä tietoja. Tämä luovuttaminen tapahtuu suostumuksesi perusteella.
7.9 Google
Käyttäessäsi Klarna-sovellusta verkkoselaimella, Google kerää laitteesi tiedot Googlen implementoidulla reCAPTCHA-palvelulla, toisinaan yhdistettynä reCAPTCHA-palveluun lisäämiisi tietoihin. Google käsittelee näitä tietoja Googlen oman tietosuojaselosteensa mukaisesti. Klarna käsittelyperuste näille tiedoille on Klarnan oikeutettu etu harjoittaa liiketoimintaansa, sillä reCAPTCHA-palvelu estää Palveluidemme väärinkäyttöä.
7.10 Viranomaiset
Klarna voi luovuttaa tarpeellisia tietoja viranomaisille, kuten poliisille, veroviranomaisille tai muille viranomaisille, jos tätä edellytetään laissa, tai joissakin tilanteissa, jos olet pyytänyt sitä. Tietoja voidaan antaa esimerkiksi rahanpesun tai terrorismin torjuntaa koskevan lainsäädännön nojalla.
7.11 Logistiikka- ja kuljetusyhtiöt
Klarna voi luovuttaa tietojasi logistiikka- ja kuljetusyhtiöille, jotka toimittavat tilaamasi tavarat, jos olet valinnut lähetyksenseurannan. Jaamme esimerkiksi yhteys- ja tunnistamistietoja ja lähetyksen seurantanumeron. Huomioithan, että logistiikka- ja kuljetusyhtiöt käsittelevät tietojasi omien tietosuojailmoituksiensa mukaisesti.
7.12 Henkilökohtaisen talouspalvelun ja Tarjoukset ja edut -ohjelman kumppanit
Jos päätät käyttää tarjouksia ja etuja, joita Klarna tarjoaa Henkilökohtaisen talouspalvelun kanssa tai Tarjoukset ja edut –ohjelman kautta, Klarna voi luovuttaa henkilötietoja, jotka ovat välttämättömiä voidaksesi käyttää kumppaneidemme kanssa yhteistyönä tehtyjä tarjouksia (sisältäen sen tiedon, että olet Klarnan asiakas). Jokaisen tarjouksen yhteydessä kerrotaan, mitä henkilötietoja jaetaan.
7.13 Perintäyhtiöt
Klarna voi myös luovuttaa tietojasi myydessään maksamattomat velat tai siirtäessään maksamattomien velkojen perinnän kolmansille osapuolille, kuten perintäyhtiöille. Tämä henkilötietojen luovuttaminen perustuu oikeutettuun etuumme periä ja myydä saatavia. Perintäyhtiöt voivat käsitellä henkilötietojasi omien tietosuojailmoituksiensa mukaisesti tai Klarnan puolesta.
Perintäyhtiöt saattavat myös ilmoittaa maksamattomat lainasi luottoluokituslaitoksille, mikä voi vaikuttaa luottoluokitukseesi ja mahdollisuuteesi saada tulevaisuudessa luottoa.
7.14 Yhteistyökumppaniverkostot
Klarna saattaa luovuttaa tiedot, joita olet klikannut sponsoroitujen linkkien kautta (eli linkkien, jotka mainostavat kauppoja, tuotteita tai palveluita) niin kutsuttujen ”yhteistyökumppaniverkostojen” kanssa. Tällaista luovuttamista tapahtuu, kun klikkaat sponsoroitua linkkiä, jonka jälkeen sinut ohjataan kaupan verkkosivustolle ”yhteistyökumppaniverkoston” kautta. Yhteistyökumppaniverkosto saattaa asettaa seurantateknologian laitteellesi, joka sisältää tietoja, joita olet klikannut sponsoroidun linkin kautta Klarnan käyttöliittymissä voidakseen seurata vierailuasi kaupassa ja laskeakseen mahdollisen palkkion Klarnalle. Yhteistyökumppaniverkoston jäsenet saattavat käsitellä henkilötietojasi heidän omien tietosuojailmoitustensa mukaisesti.
7.15 Yrityskaupat
- Liiketoimintakaupan tai omaisuuden oston tai myynnin yhteydessä Klarna voi luovuttaa sinua koskevia tietoja liiketoiminnan tai omaisuuden ostajalle tai myyjälle.
- Jos kolmas osapuoli ostaa Klarnan kokonaan tai lähes kokonaan, Klarnan asiakkaiden henkilötietoja voidaan luovuttaa kaupan yhteydessä.
8. Missä käsittelemme sinua koskevia tietoja?
Pyrimme aina käsittelemään henkilötietosi Euroopan unionin/Euroopan talousalueen (EU/ETA) sisällä. Joissain tapauksissa, kuten luovuttaessamme henkilötietojasi Klarnan konserniyritykselle tai palveluntarjoajalle tai alihankkijalle, joka sijaitsee EU/ETA-alueen ulkopuolella, henkilötietojasi voidaan siirtää ja käsitellä EU/ETA-alueen ulkopuolella. Jos kauppa, jossa asioit, sijaitsee EU/ETA-alueen ulkopuolella, tietojen luovuttaminenkaupalle tarkoittaa myös sitä, että tietojasi siirretään EU/ETA-alueen ulkopuolelle.
Varmistamme, että riittävä tietosuojan taso ylläpidetään, ja että otamme käyttöön riittävät varokeinot siirtäessämme tietojasi EU/ETA-alueen ulkopuolelle, niin kuin soveltuvan tietosuojalainsäädännön vaatimuksissa, kuten GDPR:ssä, säädetään. Näihin varotoimiin kuuluu sen varmistaminen, että Euroopan komissio on katsonut kyseisen kolmannen valtion tietosuojan olevan riittävä, tai että se noudattaa Euroopan komission yleisiä sopimusehtoja.
9. Kuinka kauan käsittelemme sinua koskevia henkilötietoja?
Käsittelemme henkilötietojasi niin kauan kuin se on tarpeen tarvittavan käyttötarkoituksen täyttämiseksi. Nämä käyttötarkoitukset on kuvattu tässä tietosuojailmoituksessa. Tämä tarkoittaa, että vaikka lopettaisimme henkilötietojesi käsittelyn jonkin tarkoituksen osalta, niin saatamme silti joutua säilyttämään henkilötietojasi, jos tietoja tarvitaan vielä johonkin muuhun käyttötarkoitukseen, jolloin henkilötietoja käytetään vain tähän tarkoitukseen. Erityisesti:
- Käsittelemme henkilötietojasi, ml. aikaisempia ostojasi koskevat tiedot, jotta voimme tarjota sinulle palveluitamme niin pitkään kuin Klarnan Palveluehdot ovat voimassa välillämme. Voit irtisanoa ehdot koska tahansa joko ottamalla meihin yhteyttä, tai ohjeistamalla meitä poistamaan tietosi esimerkiksi ”oikeus tulla unohdetuksi” -pyynnöllä.
- Käsittelemme luottoselvityksiin sisältyneitä henkilötietoja uusia luottoselvityksiä varten 90 päivän ajan alkaen siitä, kun luottoselvitys tehtiin.
- Käsittelemme saataviin liittyviä henkilötietoja uusia luottoselvityksiä varten kolmen (3) vuoden ajan siitä, kun saatava on lakannut – joko velan maksamiseen, velan alaskirjaukseen taikka siihen, että Klarna myy velan.
- Käsittelemme tallennettuja puhelinkeskusteluja 90 päivän ajan tallennuksesta laadunvarmistustarkoituksia varten.
- Käsittelemme henkilötietoja noudattaaksemme soveltuvia lakeja, kuten kuluttajansuojalakia, pankkitoimintaan ja rahanpesun torjuntaan liittyviä lakeja ja kirjanpitosäädöksiä. Riippuen soveltuvasta lainsäädännöstä henkilötietojasi voidaan käsitellä korkeintaan kymmenen vuoden ajan asiakassuhteen päättymisestä.
10. Henkilötietojen käsittelyä koskevat oikeutesi
- Oikeus tietää miten tietoja käsitellään. Sinulla on oikeus saada tieto siitä, miten käsittelemme tietojasi. Toteutamme tätä oikeutta tällä tietosuojailmoituksella, verkkosivuiltamme löytyvällä muulla tiedolla ja vastaamalla meille lähetettyihin kysymyksiin.
- Tiedonsaantioikeus. Jos haluat tietää, mitä henkilötietojasi käsittelemme, voit pyytää meitä toimittamaan sinulle kopion tiedoista. Kopio henkilötiedoista voidaan myös toimittaa koneluettavassa muodossa (“data portability” eli tietojen siirto järjestelmästä toiseen).
- Oikeus tietojen oikaisuun. Sinulla on oikeus korjata itseäsi koskevat virheelliset tai puutteelliset tiedot.
- Oikeus tietojen poistamiseen. Sinulla on oikeus pyytää Klarnaa poistamaan henkilötietosi, esimerkiksi kun meidän ei enää tarvitse käsitellä tietoja siihen tarkoitukseen, mihin ne kerättiin, tai jos perut antamasi suostumuksen. Kuten yllä kohdissa 3 ja 9 on kerrottu yksityiskohtaisemmin, Klarnan on kuitenkin noudatettava tiettyjä lakisääteisiä velvollisuuksia, joiden vuoksi emme voi heti poistaa kaikkia henkilötietojasi.
- Oikeus rajoittaa tai kieltää tietojesi käsittely. Jos epäilet, että sinua koskevat tiedot ovat vääriä, tai että käytämme tietojasi lainvastaisesti, sinulla on oikeus pyytää meitä lopettamaan käsittely. Voit myös kieltää käsittelyn, jos uskot, että käsittely on lainvastaista. Lisäksi voit aina kieltää tietojesi käytön suoramarkkinointia varten.
- Oikeus haastaa automatisoitu päätös. Sinulla on aina oikeus haastaa Klarnan tekemä automatisoitu päätös. Katso lisätietoja Klarnan automatisoidusta päätöksenteosta kohdasta 6.
- Oikeus peruuttaa suostumus. Kuten kohdassa 5 on esitetty, jos käsittelemme tietojasi suostumuksen tai valtuutuksen perusteella, voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa.
- Oikeus valituksen tekemiseen. Sinulla on oikeus tehdä valitus kansalliselle valvontaviranomaiselle tai Ruotsin tietosuojaviranomaiselle (Datainspektionen, DPA). Valitukset Ruotsin DPA:lle voi tehdä tästä linkistä: https://www.datainspektionen.se/other-lang/in-english/
- Palveluasetusten hallinnointi Klarna-sovelluksessa. Klarna-sovelluksessa voit muokata tiettyjen palveluiden asetuksia, esimerkiksi ilmoitusten vastaanottoa ja yksilöityä markkinointia koskevia asetuksia.
11. Entä evästeet ja muut seurantateknologiat?
Jotta käyttökokemuksesi olisi räätälöity ja mahdollisimman sujuva, käytämme evästeitä ja vastaavia seurantateknologioita sähköisissä käyttöliittymissä, kuten verkkosivuillamme, Klarna-sovelluksessa ja Klarnan kanssa yhteistyötä tekevien kauppojen kassoilla. Saat lisätietoja käyttämästämme seurantateknologiasta kustakin käyttöliittymästä, ja samassa yhteydessä voit myös hyväksyä tai hylätä seurantateknologioiden käytön.
12. Tämän tietosuojailmoituksen päivittäminen
Parantelemme jatkuvasti palveluitarjontaamme, jotta saisit vieläkin smooothimman käyttökokemuksen. Tähän kuuluvat sekä muutokset olemassa oleviin palveluihin että uusien palveluiden julkaiseminen. Sen vuoksi on tärkeää, että luet tämän tietosuojailmoituksen joka kerta, kun käytät jotain Klarnan palvelua, sillä henkilötietojesi käsittely voi olla erilaista kuin edellisellä kerralla käyttäessäsi palveluitamme.
13. Yhteydenotot
Klarna Bank AB (publ) on rekisteröity Ruotsin yritysrekisteriin numerolla 556737-0431. Klarna Bank AB (publ):n päätoimipaikka on osoitteessa Sveavägen 46, 111 34 Tukholma, Ruotsi.
Klarnalla on tietosuojavastaava (Data Protection Officer) ja tietosuoja-asiantuntijoista koostuva tiimi, joka työskentelee ainoastaan tietosuojaan ja yksityisyyteen liittyvien kysymysten parissa. Klarnalla on myös erityinen tietosuoja-asioista vastaava asiakaspalvelutiimi. Voit aina ottaa heihin yhteyttä lähettämällä viestin osoitteeseen tietosuoja@klarna.fi.
Klarna Bank AB (publ):n toimintaan sovelletaan Ruotsin tietosuojalainsäädäntöä. Lisätietoja Klarnasta löydät verkkosivuiltamme osoitteesta www.klarna.com.
Tämä tietosuojailmoitus on päivitetty viimeksi 18. syyskuuta 2020.